22 April 2007

عند الساقية 9



منذ أقل من شهرين توفي والد صديقي( م) وبالأمس توفي والد صديقي (أ) وكلاهما بذات المرض اللعين ( الكبد ) ذلك الوباء الذي أصاب بطون المصريين ففتك بقواهم وأبكاهم وأبكي عليهم من شاهدوهم

مرات كثيرة أدخل الى المستشفي وأمر بالعناية المركذه وأرى ما يعصر قلبي من الألم وأشعر بالقهر والمرارة مع كل أنة وآه

لكن ما رأيت بالأمس القريب قد أضفى على ملامحي كآبة وطبع في حلقي مرارة أتمنى أن تزول حتى أستريح

مشاهد أشفق عليكم من وصفها وأشفق على قلبي من أن أعيد ذكرها ، كان رفيقي عندي الساقية معي مشاهد لما رأيت وما أن وصلت الى البيت حتى طلبني وطلب أن نذهب الى صومعتنا بعد أن نتناول العشاء وكأننا ظمأى نطلب الري الروحي المستمد من تلك البقعه المظلمه

ترفقت ساعده وبدأنا نخترق الطريق في صمت حزين وعينانا متعطشة الى البكاء بحرارة

بدا لنا المكان مظلما بعض الشئ لكن الجو كان لطيفا ، ترامي الينا وقع أقدام على طول الممر الترابي الموازى لطريقنا والذى يفصلنا عنه ذلك المجرى المائي فنظرنا ناحية الصوت بحركة متماثلة تتعقب السائر حتى بعد قليلا ، شددت على ساعد صديقي وكأني أطمئن الى وجوده بجواري دون أن أوجه ناظري اليه غير أني سمعت زفرة قويه من أعماقه تنبئ عن غضب مكتوم وحزن متراكم

فكرت فيما يجب أن يقال وكيف ؟

لو اننا بدأنا نسترجع ما شاهدنا لوصلنا الى اكتئاب غير محمود في تلك الساعة وفي هذا المكان ، لذلك يجب ألا نتكلم فيما حدث وندور حوله من الخارج في شكل مناقشة عامة لوضع شاذ في بلد شاذة وشعب جعل المرارة والحسر والصبر على الظلم والسكوت عن الحق طعامه اليومي

لكن ماذا سيعود علينا من ذلك الكلام وتلك المناقشة ؟

أنهرب من حزن خاص الى حزن أعم وأشمل ؟

لقد تعبت

لن أفتح فمي

إرتميت بإعياء على الأرض واستلقيت بظهري على ذلك العمود الأصم الأبكم وأخرجت لفافة تبغ ألتهمها مغمض العينين مجهد العقل

ولمحت صديقي يفرد قامته على الأرض كاملة وكأنه يتأهب للنوم والسفر المؤقت الجميل .... مجرد حلم بعيد المنال

أعددت كوبين من الشاي وناولته واحده فإعتدل في مجلسه وبدأنا نشربه بتلذذ وكلانا يدخن بإخلاص

..

المرض الملعون ده إنتشر قوي فى البلد

فعلا ناس كتير عماله تموت بيه والمصيبه إنه مؤذي جدا ومتعب ومهلك للبني آدم

أنت هاتقولي ما كان قدامنا ، ربنا يرحمه

يعنى ربنا ما يبتليش المصريين غير بمرض مؤلم بالشكل ده

وهى الأمراض فيها نقاوه هى كمان؟

ياعم الواحد مش عايز مرض يشل كده لو مكتوب لنا نمرض بيتهيألى يكون أوجه الواحد يموت بمرض ينجز على طول مرض يلخص ويجيب من الآخر ، جلطه في المخ مثلا سكته قلبيه ممكن أى حاجه تنجز ياعم

هههههههههههههههههههههه

بقولك ايه نفض لأم الموضوع الكئيب ده إحنا جايين نفك شويه ، ايه آخر رواية قريتها يا نجم ؟

ثرثرة فوق النيل

نجيب باشا محفوظ والفلاحه ماتت ولازم نسلم نفسنا والعوامه ورجب حوش صاحبك عني يا رجب ، مش هي دي؟

هي يا معلم ؟

رجب كان ممنجه نفسه ، ياترى مين أحسن شخصية عجبتك في دول ؟

أنيس أفندي

مسطول على طووووووووول والحشيش عامل معاه احلى دماغ دماغ كلاسيك مش زي البني آدمين الى معاه

يعني اللى عاوز يعمل دماغ كلاسيك يديها حشيش ؟ هاتجيبه منين ماراحت ايامه خلاص كان زمان يا صاحبي الحشيش بيعمل دماغ كلاسك صح إنما دلوقتى ، مافيش حشيش على أبوه كله مخلط بحنه ولبان دكر وحاجات تانيه

يادي النيله يعنى حتى طريق الضياع مسدود يا صاحبي ؟

ماقالها أبوك عبده زمان

أبويه عبده ؟

أيوه يا مغفل أبوك عبده الحليم حافظ ، لكن سمائك ممطرة وطريقك مسدود مسدود

ياااااااااااااااااوااااااااااااالدييي

فل يا زعيم طيب ايه رأيك إننا نتكيف بالتخيل

بالإيحاء

عيش نفسك في مود المسطول وانجلي وإنبسط وعلى دماغك فى السما وغني

أنفاس ورا أنفاس بتبوظ صدرنا

وإللي نشده اليوم هايقصف عمرنا

جايز سيجارة بانجو تسطلنا يوم إنما

نقدر بقرش حشيش نعمل دماغ في السما

دا حلمنا طول عمرنا غرزة تلمنا كلنا كلنا

تارارا رارا تيرارا رارا

16 comments:

hamsa said...

انا أول كومنت على البوست
المرض ده فعلا انتشر جدا وبقي زي الوباء في مصر وبجد هو مؤلم ومتعب جدا للمرضى
والمشكله ان علاجه بزرع كبد مكلف جدا ومش متوفر أصلا
ربنا يعافينا منه
اما بقي موضوع إنك عاوز تنقي مرض ينجز
فاطمئن أمثالك يا ملاح ما بيطولوش وبيلخصوا ويرحلوا على طول
بهزر طبعا ربنا يديك طولة العمر والصحه
أنيس وثرثرة فوق النيل
انا كنت فاكراك هاتختار شخصية رجب
,,,,
عندي مورد معتمد يقدر يوفرلك الصنف مضمون من غير خلطات مضروبه
بتعمل دماغ كلاسيك
وعلى ضمان صاخب المخل
سلام يا عزيزى الملاح

soka said...

الحمدلله الذى عافانا مما ابتلى به غيرنا
بس مش غريبه انك بتستعيذ من المرض ده وفى نفس الوقت بتعمل اللى بيؤدى ليه
يارب ارحم الناس من قرف السجاير ده بقى

nehad said...

مفيش كلام نقدر نقوله عن موضوع انتشار المرض دى الا حسبنا الله ونعم الوكيل
وحقيقى انا نفسى بجد لما اموت لا انا بدعى ربنا انى اموت موته سهله بدون مرض او تعب ليا او لحد ودى نعمه واللهم لا اعتراض على قدرك
بس انا كنت عايزه اعرف ايه اللى حصل بصراحه لانك دخلتنى فى الكلام وبعيدن سكتت
طب انا افهم ايه اللى حصل ازاى
القصيده حماسيه واندفاعيه ويعنى تودى فى ........ على طول والقافيه فيها حلوه قوى كلنااااااااا كلناااااااااا
ربنا يكفينا واياكم

الملاح التائه said...

همسه
كويس انك أول تعليق دي حاجه تفرحني يعني
المرض بقى وباء فعلا فى البلد ربنا يعافينا يارب منه
ايوة نفسي في مرض ينجز ويلخص أص اللى شوفته حاجه لاتطاق ربنا يعفي عننا
...
أختار شخصية رجب
أممممم
لا أنا مش زي رجب أنا عاجبني أنيس بدماغه العاليه
وكفاية إنه ولي النعم زي ما بيسموه
الحقيني بالمورد ده أنا واقع وهانشوفك برضه بدبوس ولا كانشه
هههههههه
اشطات يا همسه ونورتي المخل

الملاح التائه said...

سوكا
أول مرة تزوريني مش كده ؟
بيتهيألي آه على كل حال سعيد بتشريفك للصومعه
التدخين أنا بحبه بصراحه بس باتمنى انى أكرهه من غير أذي يحصلي وأقلع عنه
دعواتك
ونورتيني يا سوكا

الملاح التائه said...

نهاد
مش كده برضه يا أختي
انا مبسوط إننا متفقين عايزين مرض ينجز ويلخص مش نفضل عيانين ياعيني والمرض يبهدلنا ويؤذى الناس اللى حوالينا وبيحبونا ونخليهم يتمنولنا الموت
المرض بيخفف الذنب وبيطهر النفس
على كل حال نسأل الله العفو والعافية
وحسبنا الله ونعم الوكيل في اللى كانو السبب في بهدلة صحة المصريين
عاوزه تفهمي ايه
أنا تحت امرك
بس كلام عن اللى شوفته بلاش هاتتعبوا
.......
البيتين الزجل دول منقوليين مش انا اللى كاتبهم طبعا
بس عاملين دماغ
نورتينى يا نهاد

عاشقة الوطن said...

الملاح التائه
المرض العين بيجى للبنى أدم ومش بمزاجه انه يغيره ولا ينقى مرض تانى
باقولك ايه احنا اللى بنجيب الامراض لنفسينا وانت عارف انا أقصد ايه
وبيتهيالى كمان فى حاجات بتيجى للانسان غصب عنه وحاجات تانية احنا ممكن نتحكم فيها ونبعدها عننا
الله يرحم اللى ماتوا واتعذبوا فى مرضهم
وربنا يرحمنا احنا كمان من العذاب اللى احنا خايفين نبقي فيه

تحياتى الشديدة

شيماء الجيزى said...

ياااه يا ملاحى العزيز
لما توصل معاك لحظات الحزن لانك تحاول تخرج منه بالتهييس
وقعت فيها كتير
وشوفت ناس بحبهم بيموتوا بالمرض ده كتير
انت عارف يا ملاح
ان المرض الى فى آلام كتيره ده بيمسح بكل ألم ذنب؟
تصور بقى ان الراجل والد صحبك ده غفر له ذنبه بمرضه ده
وانه شهيد
لانه مات مبطون؟
انا خالى توفى بردو بنفس المرض
فكرتنى بيه
كان مثلى الاعلى
كنت بحلم اكون مهندسه زيه
لكن لما مات
شيلت الفكره دى من دماغى

ملاحى العزيز
ممكن تبطل تدخين؟
والا منعك من دخول بلوجى :d

(اوعى تعملها ..)
تحياتى لك

الملاح التائه said...

عاشقة الوطن
طبعا مش بايدنا نغير مرض ونبدله بإيدنا نطلب من ربنا الرحمه بس مش أكتر
احنا اللى بنجيب الأمراض لنفسنا
بالإيحاء برضه
ربنا يهدينا يا أختي
ويرحنا من كل عذااب
تحياتي الجامده

الملاح التائه said...

عزيزتى شيماء
الخروج من الحزن بالتهييس حكاية صعبه ومهينه قوى يا عزيزتي
حسيت بده بعد كتابة البوست
عاملين زي اللى بيسخر من آلامه وحزنه
منتهي المهزله
بس طعم المرار في الحلق مش بيروح بسهوله
نسأل الله أن يرحم كل من تعذبوا ويمحوا ذنوبهم ويقبلهم شهداء يارب العالمين
.......
أبطل تدخين؟
ماعتقدش بقى فيه رابط قوي بيني وبين التدخين بحبه وانا من النوع اللى لما بيحب بيخلص
أظن دي ميزة
وبحب مدونتك برضه وبالتالي مش هابطل أجى عندك
مخلص بقي هاتقولي ايه
دعواتك لنا بالهدايه
ونورتي كالعاده صومعة الملاح

شيماء الجيزى said...

بدعيلك بالهدايه اكيد
لانى بكره التدخين
وعارفه هو بيعمل ايه فيك دلوات
ولا انت بتشرب سجاير بالنعناع :d

تعالى شوف المدونون يتكلمون
هيجى عليك يوم وتتكلم انت كمان
:d
بربط شغل اهو من الاول
تحياتى ايا الملاح العزيز

الملاح التائه said...

عزيزتي شيماء
زي ما قولتلك هناك الكلام أكثر من رائع
وهاقولهالك هنا كمان
باحييكي على هذا العمل الرائع
ومنتظر دوري طبعا
وأنتى وعبقرية أسئلتك هاتقدرى تخليني أتكلم
ارق تحياتي

Esmeralda said...

فعلا المرض ده منتشر اوى
ليا اباء اصحابى كتير اتوفوا بسسبه
اعنقد السبب الرئيسي هو البلهارسيا او المياه الملوثه

معلش ممكن سؤال
انا مش فهمت الحته بتاعه الساقيه و الصومعه
اول مرة ازور مدونتك معلش

حشيش ايه اللى خلصان مالنجيله ماليه الدنيا اهه

الملاح التائه said...

Esmeralda
الأول نورت الصومعه
مش لس البلهارسيا والمياه الملوثه
الضماير الملوثه كمان
مش فاهم ايه
الصومعه اسم المدونه
والساقيه دي سلسله فى شكل حوار بينى وبين صديق
وضحت الصورة؟؟
النجيله ماليه الدنيا
ههههههههههههههههه
صباح الفل

الحمد لله said...

يابنى انا مش قولتلك قبل كده حاول تخرج من التجربة اللى انت عشتها ... قول الخلاصة بغض النظر عن الحكاية نفسها

وبعدين ايه لازمة الاغغنية الغبية اللى فى الاخر دى؟؟
متزعلش منى.. ده رايى

الملاح التائه said...

tawahan
أقول الخلاصه
بغض النظر عن الحكاية نفسها
رأيك وجيه برضه
بس أنا عايز أقول الخلاصه جوة الحكاية
حقي
الأغنية مش عاجباك يا جميل
ابقى قولى عاوز تسمع ايه
وأنا اسمعهولك
عندي كل الأغاني
نورت الصومعه على كل حال