29 July 2007

تساؤلات


لماذا من الممكن أن يعجب الواحد منا بلوحة فنية مثلا رغم أنه يعرف أن هذه اللوحه الغالية الثمن الجميلة النسق والأللوان ليست كما ينبغي أن تكون ويعرف أن هناك مئات اللوحات الفنية الأجمل والأروع منها بمراحل والأصدق تعبيراً أيضا ؟

لماذا تعجب بهذه اللوحه بالذات رغم أنك تبصر جيداً عيوبها وتعرف كل هفواتها وتستطيع بكل بساطه أن تعرف إن كان في إختيارهذا اللون غباء أو في ملامح هذا الوجه زيف أو في نظرة تلك العينين كذب؟

..

لماذا يعتقد السذج أن بإمكانهم أن يقنعوك بصدق قولهم وصدق مشاعرهم ؟

ولماذا تقنع أنت بذلك رغم علمك بزيفه ؟

..

لماذا أنا لست أنا دائما ؟؟؟

....

لماذا لا يصبح الخيال واقعا والحلم حقيقة والحب مباحا والأماني أحداث آنية ؟

8 comments:

سندباد said...

هنفضل طول عمرنا نسال اسئلة من غير اجابة
في كل واحد مننا جزء فلسفي مدفون جواه بيطلع كده علي غفلة تخلينا نسال اسئلة ملهاش اجابة
حالة زي اي حالة بتمر بينا من قلق لاكتئاب لتوتر بس بتعدي بس انا معاك نفسي الاحلام تبقي حقيقة
تحياتي يا عزيزي الفيلسوف
البوست القادم عندي وانت اول واحد هاقولكعليه اسمه فلسفيات افكاري حاجة كده زي البوست بتاعك ابقي نورني وشوفه تحياتي

R.O.U.R.O.U. said...

7ate3gbna lo7a a7na 3arfin anaha msh a7la lo7a we 3arfin 3oyobha,maynfa3sh 2l 5ayal yb2a 7a2i2a we 2l 7ob moba7,kol dah 3ashan a7na fi 2l donia dih,lazm ne3esha we nefdal fiha kda,we msh kol 7aga we ay 7aga a7na 3ayzenha btkoun,bardo 3ashan a7na fi 2l donia dih,7anefdal kda li3'ayt youm 2l din,zay fe3lan ma7na kda mn sa3t makan fih 7ayah asasan 3ala 2l ard,
لماذا انا لست انا دائما
maho bardo 3ashan a7na fi 2l donia dih,7agat fiha bet7sal a7na 3ayzenha we 7agat a7na rafdinha,wana kaman motafi2a gdn ma3a SENDBAD
faylasouf ba2a :)
post fe3lan to7fa we atmana ashouf ziyartek 3andy :))

nehad said...

"إجاااااااااااابات"
الملاح المتسائل

لماذا من الممكن أن يعجب الواحد منا بلوحة فنية مثلا رغم أنه يعرف أن هذه اللوحه الغالية الثمن الجميلة النسق والأللوان ليست كما ينبغي أن تكون ؟؟؟
لان كل واحد فينا عنده تصور للوحته الفنيه وكمان بيكون عارف عيوبها وكل أخطاءها واللى مش غريب طبعا أنه بيكون عارف لا لا متأكد أن فيه أحلى منها بكتير وأروع منها بمراحل وأصدق منها على حد تعبيرك

لماذا تعجب بهذه اللوحه بالذات رغم أنك تبصر جيداً عيوبها وتعرف كل هفواتها............؟؟؟
لانك بتحاول باقصى جهدك تقرب الواقع من الخيال تصورك المسبق بيدفعك لكدا بتحاول تغير العيب اللى فيها وتتجاهل الهفوات وتعدل فى اخطاء رسم الألوان وبتقول لالاغباء لازيف لا كذب
وساعات كتير لوحات اكتر بتخرج أحلى وأحلى بس بالصبر والاصرار

لماذا يعتقد السذج أن بإمكانهم أن يقنعوك بصدق قولهم وصدق مشاعرهم ولماذا تقنع أنت بذلك رغم علمك بزيفه ؟ ؟؟؟

لا أعتقد يا صديقى ان هذا التساؤل فى محله ازاى يقنعك السذج ،السذج منطقهم السذاجه يعنى اللا منطق يعنى اخرهم نقل وقائع خطأ أو مزيفه دون قصد أو تعمد ضرر ولا يحاولون الوصول لمرحلة اقناعك بشئ بيكون غرضهم ساذج زى ما اتفقنا دا رأييى وأحب أعرف رأيك
لماذا أنا لست أنا دائما ؟؟؟
سؤال يحتاج الكثير والكثير من الكلام
لان أنا ليست شخصيتك فقط لا بل انت وتفكيرك وكلامك وعلمك وأهلك وأصحابك وعينك وحبك وحياتك واهلك وجيرانك و.......... فالى ان تستطيع أن تثبت هذه المتغيرات جميعا ساعتها فقط ستبقى أنت
لماذا لا يصبح الخيال واقعا والحلم حقيقة والحب مباحا والأماني أحداث آنية ؟

اجابتى سؤالك
ان لقيت إجابه ابقى قولى :>
تحياتى إليك

الملاح التائه said...

سندباد
ده ياما فيه سؤلات من غير ردود
وعجبي
على راى عمنا صلاح جاهين
كوننا نسأل ده حقنا
وكوننا نلاقي جواب
ده متروك للقدر
وكونا نبحث عن الجواب
ده واجب علينا
عشان كده احنا عايشين
ندور
تحياتي سندباد واراك قريبا فى مدونتك

الملاح التائه said...

R.O.U.R.O.U
مش عاوزك تقول كده وخلاص من غير اسباب ومن غير مبررات لكل شئ سبب
لوجودنا سبب
لحياتنا سبب
لحبنا سبب
لآلامنا سبب
ولازم يكون لتساؤلاتنا سبب
ومش لازم يكون ليها جواب جاهز
بس اللى لازم اننا ندور عالجواب
نفكر
نورت صومعة الملاح
واتمنى تكرر الزيارة

الملاح التائه said...

لان كل واحد فينا عنده تصور للوحته الفنيه
كلام سليم فعلا كل واحد عنده تصور لهذه اللوحه والجمله اللى جايه بتكمل كلامك
تقرب الواقع من الخيال
محاولة تستحق كل تعب
السذج
ولا يحاولون الوصول لمرحلة اقناعك بشئ
بس بيصدقو ان احنا مصدقينهم وهي دي السذاجه بعينها
أنا
أنا ليست شخصيتك فقط
تقصدى العوامل والمكونات
وانا أقصد التناقضات
اللى مالهاش اى علاقه بالأهل ولا الصحاب ولا الناس
تناقضات الذات النابعه من الداخل
التساؤل الأعظم
ان لقيت إجابه ابقى قولى
لما نبقى في الجنه عند ربنا إن شاء الله
دي أعقل إجابه عندي
نهاد
صفحات هذه المدونة تزورها الشمس حين تخطين عليها كلماتك ويضئ القمر فيها بفضية لونة عندما تلمع ببريق هذه الأفكار وهذا العقل الجميل بصدق
تحياتي صديقتى الأجمل والأرقى
الملاح

nehad said...

صديقى الملاح
البوست بجد حلو قوى
واعذرنى ان طولت عليك فى التعليق
بس صعب تلاقى كلام يخليك تطلع كلام
المهم انت عارف ان كمان المفروض ان التعليق كان اكبر من كدا بس ولظروف عارفها كويس تم اختصاره ههههههه كل دا واختصار

شكرا جزيلا على كلامك ودا كتير قوى بجد ويارب أكون بوصل كلمه تنفع حد
مستنيين بوست زى دا تانى

مع خالص دعائى

الملاح التائه said...

nehad
فعلا الرد مختصر أنا متأكد من ده وعارف السبب بس هانعمل ايه قدر
منتظر منك دايما
تضيفيلي جديد
أرق تحياتي صديقتي